Örebro läns kulturplan 2024-2027
Örebro läns kulturplan 2024-2027 är en gemensam handlingsplan för kulturutveckling i länet och en del i kultursamverkansmodellen. Örebro läns kulturplan är också en handlingsplan till den mer visionärt inriktade regionala utvecklingsstrategin (RUS). Örebro läns kulturplan 2024-2027 är länets fjärde kulturplan.
Genom kultursamverkansmodellen fördelar Region Örebro län regionala medel tillsammans med statliga medel (via Statens kulturråd) till utvalda kulturaktörer inom sju kulturområden.
Genom att ingå i modellen ansvarar Region Örebro län för att främja en god tillgång för länets invånare inom:
- professionell teater-, dans- och musikverksamhet
- museiverksamhet och museernas kulturmiljöarbete
- biblioteksverksamhet och läs- och litteraturfrämjande verksamhet
- professionell bild- och formverksamhet
- regional enskild arkivverksamhet
- filmkulturell verksamhet
- främjande av hemslöjd.
Ofta bidrar även kommuner med finansiering av verksamheterna i modellen. Medlen fördelas med utgångspunkt i den regionala kulturplanen och i samråd med andra nationella kulturmyndigheter och organisationer, i modellens samverkansråd.
Statens medverkan och finansiering av regionernas kulturverksamhet utgår från de nationella kulturpolitiska målen. Regionerna ska därmed vara med och bidra till att de nationella kulturpolitiska målen uppnås.
Läs mer om den statliga finansieringen här: Kultursamverksansmodellen - Kulturrådet (kulturradet.se)
Kulturinstitutioner
Örebro län har fyra regionala kulturinstitutioner inom kultursamverkansmodellen:
- Örebro läns museum, stiftelse med Region Örebro län som huvudman
- Länsmusiken i Örebro, aktiebolag i huvudsak ägt av Örebro kommun
- Länsteatern i Örebro, aktiebolag i huvudsak ägt av Region Örebro län
- ArkivCentrum, ideell förening
Samtliga är belägna i centrala Örebro, men med hela regionen som verksamhetsområde.
Övriga kulturproducenter
Övriga aktörer som finansieras helt eller delvis inom kultursamverkansmodellen är:
- Stadra Teater i Nora kommun
- Opera på Skäret i Ljusnarsbergs kommun
- The non existent Center i Ljusnarsbergs kommun
Främjandeverksamheter
Region Örebro län är huvudman för utvecklingsledare inom områdena
- bibliotek
- bild och form
- dans
- filmkulturell verksamhet
- litteratur
- musik
- teater
Örebro läns museum är huvudman för
- slöjdkonsulenter.
Uppdrag och mål
Samtliga aktörer som ingår i kultursamverkansmodellen har uppdrag och mål i Örebro läns kulturplan som är en central del av kultursamverkansmodellen.
Aktörerna har också skrivit under en överenskommelse där de åtar sig att ha ett arbetsgivaransvar, betala avtalsenliga löner till professionella aktörer samt verka för tillgänglighet.
Aktörerna följs upp genom frågor i den nationella kulturdatabasen (som ägs av Myndigheten för kulturanalys), verksamhetsberättelser med ekonomisk redovisning, årliga dialoger samt vid behov ytterligare utvärderingar.
2012
Kultursamverkansmodellen infördes i Örebro län 2012. Innan modellen infördes bestämde regeringen vilka regionala kulturinstitutioner som fick söka årliga medel direkt från Kulturrådet och där även regionen var en medfinansiär. Det är summan av dessa medel som flyttades över till kultursamverkansmodellens finansiering.
I Örebro län var de aktörer som finansierades med de medel som kom att överföras till kultursamverkansmodellen organiserade enligt nedan:
- Länsmusiken i Örebro
- särskilt vikta medel till professionell dans genom Raande-Vo
- arbetsgivaransvar och särskilt vikta medel för musikkonsulent,
- Länsteatern Örebro
- teaterkonsulent med Riksteatern i Örebro län som arbetsgivare,
Örebro läns museum - arbetsgivaransvar och särskilt vikta medel för konstkonsulent
- arbetsgivaransvar och särskilt vikta medel för slöjdkonsulenter.
- teaterkonsulent med Riksteatern i Örebro län som arbetsgivare,
- Arkivcentrum Örebro län
- Danskonsulent med Örebro läns landsting som arbetsgivare.
- Filmkonsulent med Örebro läns landsting som arbetsgivare.
- Länsbiblioteket med Örebro läns landsting som arbetsgivare.
Det är således inte möjligt att ansöka om att vara en del i kultursamverkansmodellen utan aktörerna har utsetts utifrån tidigare grundfinansiering.
Nya aktörer efter 2012
Sedan 2012 har ytterligare aktörer förts in i kultursamverkansmodellen i Örebro län. Dessa har tillkommit genom Region Örebro läns årliga ansökningar till Statens kulturråd eller motsvarande. De aktuella aktörerna har i förekommande fall även diskuterats på Region Örebro läns årliga enskilda dialoger med Statens kulturråd. De aktörer som har tillkommit i Örebro län är:
- Opera på Skäret
- Stadra teater
- The non Existent center
Även främjandeverksamheten (före detta konsulenter) har utvecklats eller förstärkts på liknande sätt. Det gäller:
- Dansfrämjande/professionell dans
- Litteraturfrämjande
- Musikfrämjande
- Konstfrämjande
- Filmfrämjande
- Alfred Nobels museum i Karlskoga
- Frövifors pappersbruksmuseum
- NJOV (Nora järnvägsmuseum)
- Skoindustrimuseet i Kumla
- Amatörmusikfrämjande verksamhet hos Scenit
- Amatörteaterfrämjande verksamhet hos ÖLBF
- Konst på hög
- Teater Martin Mutter
Uppdrag och mål
Aktörer får verksamhetsmedel för att bedriva kontinuerlig ordinarie verksamhet som inte är av tillfällig karaktär. Vanligtvis samfinansierar Region Örebro län aktörerna med annan part, exempelvis någon av länets kommuner.
Det är inte möjligt att söka verksamhetsmedel kultur, utan det är ett politiskt beslut.
I likhet med aktörerna inom samverkansmodellen har aktörer med verksamhetsmedel kultur uppdrag och mål i Örebro läns kulturplan. De har också skrivit under en likadan överenskommelse som aktörerna inom samverkansmodellen och följs upp på samma sätt. Det vill säga genom frågor i den nationella kulturdatabasen eller regionala frågor, verksamhetsberättelser med ekonomisk redovisning, årliga dialoger samt vid behov ytterligare utvärderingar.
Det finns strukturella likheter mellan aktörer inom samverkansmodellen och aktörer med verksamhetsmedel kultur, exempelvis vad gäller urval av aktörer, principer för finansiering och uppföljning.
Aktörer med verksamhetsmedel kultur är ett komplement till aktörerna inom samverkansmodellen och är, i likhet med samverkansmodellens aktörer, väsentliga för den regionala kulturella infrastrukturen inom olika kulturområden.
Den främsta skillnaden är att aktörer med regionala verksamhetsmedel kultur inte får statliga kulturmedel via Region Örebro län och har inte som krav att bedriva eller främja professionell kultur i Örebro län.
Aktörer med verksamhetsmedel kultur utses av Region Örebro län i dialog med annan part som exempelvis kommuner i länet eller folkbildningen och beslutas om politiskt.
Region Örebro läns kulturplan är en handlingsplan till RUS med sikte på att uppnå Region Örebro läns beslutade vision för kulturen i den regionala utvecklingsstrategin (RUS).
Kulturplanen är också en del av kultursamverkansmodellen med ambition att uppnå de nationella kulturpolitiska målen.
För att uppnå visionen i RUS samt de nationella kulturpolitiska målen innehåller Örebro läns kulturplan 2024-2027 tre övergripande mål, Kulturpolitiska prioriteringar och Strategiska inriktningar för samverkan som har tagits fram av kulturnämnden och besluts om av Regionfullmäktige.
Statens medverkan och finansiering av regionernas kulturverksamhet utgår från de nationella kulturpolitiska målen:
- att kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten som grund,
- att alla ska ha möjlighet att delta i kulturlivet och
- att kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla samhällets utveckling.
Enligt den regionala utvecklingsstrategin (RUS) ska Örebro län samskapa för:
- ett rikt, dynamiskt och fritt kulturliv,
- ett kreativt och pulserande kulturliv för alla och
- ett attraktivt och hållbart län.
Övergripande mål för kulturplanen 2024-2027 är:
- att utveckla den kulturella infrastrukturen i Örebro län,
- att öka delaktigheten i länets kulturliv med fokus på barn och unga samt personer med sämre socioekonomiska livsvillkor och
- att stärka kulturens kraft genom samverkan.
För att uppnå målen i kulturplanen har Region Örebro län följande kulturpolitiska prioriteringar 2024–2027:
- Skapa goda förutsättningar för de professionella aktörer som Region Örebro län ansvarar för genom uppdragen i kulturplanen. Prioriterade aktörer är:
- Örebro läns museum
- Länsteatern Örebro
- Länsmusiken i Örebro (i samverkan med huvudägaren Örebro kommun)
- Skapa goda förutsättningar för kulturföreningar och folkbildningen i syfte att stärka tillgången till kultur i hela länet.
- Avsätta särskilda medel för att finansiera löner för medverkan och utställning vid utställningar till professionella bild- och formkonstnärer enligt MU-avtalet. Medel ska gå att söka av länets utställningsarrangörer.
- Fortsätta utveckla förutsättningarna för den professionella filmen i Örebro län utifrån att filmområdet i länet är underutvecklat. Idag saknas en regelbunden professionell konstnärlig filmproduktion.
- Stödja professionella kulturskapares och andra professionella kulturaktörers möjlighet att verka fritt i Örebro län trots risk att utsättas för hat och hot. Det möjliggör en mångfald av kulturuttryck och stärker demokratin.
- Verka för att fler kommuner i Örebro län ska vara fristäder för professionella kulturskapare, eller på andra sätt stötta professionella kulturskapare som är fristadskonstnärer i länet.
- Skapa en konstområdesövergripande dialoggrupp med professionella kulturskapare från de olika konstområdena för löpande dialog kopplat till kultursamverkanmodellen. Vid skapandet av denna grupp kommer Region Örebro län att utgå från KLYS rekommendationer.
- Fortsätta utveckla professionell dans genom den nya plattformen Danspunkt Örebro län. Den etableras i samverkan med Askersunds kommun, Degerfors kommun, Hällefors kommun och Örebro kommun. Syftet är att möjliggöra produktion och visning av professionell dans i hela länet.
- Utveckla Region Örebro läns arbete med litteraturen som konstform. Detta utifrån att litteraturen saknar en fungerande infrastruktur och är ett underutvecklat kulturområde i länet.
- Utveckla den regionala biblioteksverksamhetens stöd till Örebro läns folkbibliotek vad gäller det demokratifrämjande uppdraget (enligt bibliotekslagen § 2).
- Arbeta med arrangörsutveckling och residensverksamhet för att stärka de olika kulturuttrycken i hela länet samt öka möjligheterna för professionella kulturskapare att verka i länets olika kommuner.
- Stärka kultur på landsbygden för ett levande kulturliv utanför länets större kommuner och tätorter.
- Kartlägga de Kulturella Kreativa Näringarnas utbredning i syfte att skapa en strategi för fortsatt utveckling i hela länet. En del i utredningen syftar till att utreda möjligheterna för Region Örebro län att ge ekonomiskt stöd till enskilda kulturskapare.
- Stärka kunskaperna om upphovsrätten inom de olika kulturområdena.
Vid medelsfördelning sträva efter en jämställd fördelning mellan kvinnor och män samt en jämlik fördelning mellan länets kommuner. - Söka externa medel som exempelvis EU-medel för att stärka Region Örebro läns resurser till kulturutveckling samt internationella, interregionala och regionala samarbeten.
Aktörer med regionala verksamhetsmedel ska tillsammans:
- stärka förutsättningar för barn och unga att ta del av och själva skapa kultur
- stärka förutsättningar för personer med sämre socioekonomiska livsvillkor att ta del av och själva skapa kultur.
Region Örebro län ska i samverkan med civilsamhället, länets kommuner och andra politikområden inom regional utveckling:
- stärka förutsättningar för barn och unga att ta del av och själva skapa kultur
- stärka förutsättningar för personer med sämre socioekonomiska livsvillkor att ta del av och själva skapa kultur
- Region Örebro län ska i samverkan med Örebro läns kulturskolor öka möjligheten för barn och unga med sämre socioekonomiska livsvillkor att ta del av kulturskolans kulturutbud.
- aktörer med regionala verksamhetsmedel ska skapa förutsättningar för att personer med funktionsnedsättning ska kunna ta del av och själva skapa kultur
- stärka barn och ungas möjligheter att göra sina röster hörda vid beslut som rör kultur inom Region Örebro län.
- Stärka arbetet med kultur och hälsa genom samverkan mellan bland annat utvecklingsledare hos Region Örebro län, länets kommuner, civilsamhället och andra viktiga aktörer.
- Stärka samverkan inom musikområdet för bland annat ökad genrebredd i länet. Viktiga parter är främjandeverksamheten inom musik, länets kommuner, civilsamhället och det professionella kulturlivet.
- Arbetet med medie- och informationskunnighet (MIK). Fokusområden är: spelkunnighet, yttrande- och informationsfrihetskunnighet, filmkunnighet och digital kunnighet.
- Ta fram en strategi för Region Örebro läns arbete med spelkultur.
- Stärkt arbete för kultur kopplat till nationella minoriteter genom ökad samverkan med andra regioner.
- Samverkan med utbildningsanordnare, andra regioner och länder ska stärkas.
Länets kommuner har inom det specifika samverkansrådet för kultur enats med Region Örebro län om följande gemensamma övergripande inriktningar att samverka kring 2024–2027. De ligger väl i linje med de tre övergripande utvecklingsmålen för kulturplanen.
- Stärka förutsättningarna och det systematiska arbetet för att alla barn i länet ska få tillgång till kultur i skolan och på fritiden. Viktiga delar i arbetet är ökad samverkan mellan kultur och skola samt stärkt samverkan mellan länets kulturskolor.
- Stärka arbetet med kultur och hälsa i länet. Att arbeta med kultur genom förebyggande och hälsofrämjande insatser. Unga och äldre pekas ut som viktiga grupper. En väsentlig del av arbetet är ökad samverkan mellan kultur samt vård och omsorg.
- Utveckla och stärka samverkan mellan länets kommuner samt utöka samverkan med den regionala främjandeverksamheten och kulturinstitutionerna. Fokus är att stärka den kulturella infrastrukturen.
- Stärka arbetet med breddat deltagande och inkludering i kulturlivet genom fokus på personer med sämre socioekonomiska livsvillkor.
Stärka utvecklingen av kulturella kreativa näringar i länet
Region Örebro läns samverkan mellan kultur och andra politikområden
Följande inriktningar för samverkan har tagits fram i dialog mellan områdena inom regional utveckling hos Region Örebro län. Nedan finns de prioriteringar för samverkan med andra politikområden som gäller för 2024–2027.
Kultur och miljö
- Undersöka vilka delar av kulturen som kan bidra till det regionala hållbarhetsarbetet kopplat till miljö och klimat, cirkulär ekonomi och Agenda2030.
Barn och unga (kultur i skolan och på barns fritid)
- Stärka arbetet med kultur i skolan och på barns fritid med fokus på Örebro läns socioekonomiska utmaningar.
Kultur och Näringsliv/Turism
- Stärka Kulturella Kreativa Näringar vilket skapar positiva effekter för kulturturismen i Örebro län.
Kultur och Samhällsplanering
- Stärka kunskaperna om och samverkan kring gestaltad livsmiljö, bild och form, kulturella kraftfält och kulturutveckling i stad och landsbygd. Kulturmiljöperspektivet är en del i detta.
Kultur och hälsa
- Fortsatt samverkan kring kultur och hälsa sprida kultur till grupper som lider av ohälsa i syfte att nå en god, jämlik och jämställd hälsa i Örebro län.
Så arbetar Region Örebro län med kulturplanen
Regional kommunal samverkan
Det finns en samverkansstruktur mellan kommunerna i Örebro län och Region Örebro län kopplat till verksamhetsområdet kultur genom specifika samverkansrådet för kultur.
Rådet har i uppdrag att:
- Initiera och samråda om frågor inom verksamhetsområdet som är strategiska och viktiga för regionen, exempelvis frågor omkring Kulturplanen.
- Samordna det regionala utvecklingsarbetet med det lokala utvecklingsarbetet.
- Vara ett forum för regional och kommunal omvärlds- och intressebevakning.
Rådet består av tretton ledamöter (en ordinarie ledamot och en ersättare per kommun och region). Region Örebro läns ledamot är ordförande för rådet. Kommunerna utser tillsammans en vice ordförande.
Specifika samverkansrådet för kultur har en rådgivande roll och kan inte fatta formella beslut som binder medlemmarna. Rådet har ingen juridisk status.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 9 oktober 2024