Månadens författare januari 2021

Publicerad: 2021-01-12 08:17

Månadens författare är från Örebro och heter Helena Hedlund.

Helena Hedlund

Foto: Kicki Nilsson

Biblioteksutveckling Region Örebro län har ett projekt för att uppmärksamma författare från Örebro läns författarskap. En kommun kommer varje månad att lyfta fram en lokal författare.

Först ut i januari kommer Örebro kommun att synliggöra författaren Helena Hedlund. Hon har skrivit böckerna om Kerstin och är även skådespelerska och manusförfattare. Hon har skrivit pjäser som framförts av Teater Martin Mutter.

Författarporträtt av Helena Hedlund

Först bara går de. Sen råkar Gunnar trampa i en vattenpöl. Sen råkar Kerstin trampa i en vattenpöl. Sen råkar de trampa i alla vattenpölar de ser. De hoppar i dem så att det stänker lång väg.

Helena Hedlund har lyssnat mycket på barn, och hon vet hur leken börjar. Nu har hon skrivit fyra böcker om Kerstin med guldhåret – om livet och döden, om vänskap, oro och magiska samband. Om känslighet och fantasi som risk och möjlighet. Det fina med Kerstin kom 2018, sedan följde i rask takt Att vara Kerstin, Kerstin livet och döden och till sist, hösten 2020, Precis som Kerstin.

Vad är det då som är så fint med Kerstin, och som gjort att Helena Hedlund både fått de unga läsarna, deras vuxna och barnbokskritiken att göra vågen?
Först av allt är det lätt att känna igen sig i den magiska leken, när det klickar mellan två människor som möts, så att kreativiteten både i leken och annat samarbete porlar fram som en vårbäck.

För det andra skriver Helena Hedlund fram en vuxenvärld med mångskiftande porträtt. Det finns en genomgående tendens från barnlitteraturens början till våra dagar där de vuxna nästan helt lyser med sin frånvaro, där övergivenheten blir en trampolin för det kompetenta barnet att ta sig an tillvarons nyckfullhet och faror.

Inte så hos Helena Hedlund. Här är de vuxna ibland problematiska; de är inte konsekventa, säger och gör så mycket som barnet tolkar avigt. Men i grund och botten är Kerstin ett omhuldat barn, många omtänksamma vuxna finns omkring henne i den lilla byn.

Ändå finns ett stort utrymme för oro, missförstånd och små lögner som växer Kerstin över huvudet. Ibland reder hon ut det själv i samarbete med bästa vännen Gunnar, ibland griper de vuxna in, med både fantasi och lyhördhet.

Tillsammans skapar detta en igenkänning i läsningen om Kerstin som når både barns och vuxnas klangbotten.
Böckerna om Kerstin är illustrerade av Katarina Strömgård.

Lekens magiska vägar

I Det fina med Kerstin letar barnen efter en skatt:

Tre pinnar ligger på marken och bildar formen av en pil. De går i pilens riktning tills de kommer till en grusgrop där det borde finnas en skatt, men de hittar bara en död fågel.

- Det betyder nog att vi måste leta högt upp, säger Gunnar.
Och så fortsätter skattjakten hela dagen. På ett tak hittar de en repa som ser ut som en ostbåge, vilket leder dem till skafferiet. På en hylla bredvid ostbågepåsen står en mystisk kopp där det står I love Wäxjö, och det leder dem till det gamla igenvuxna växthuset och där hittar de en kratta med röda märken på.

Kerstins fantasifulla syskon

Helena Hedlund har en egen ton av lek och humor i sina böcker, samtidigt står hon i en tradition av berättelser om barn som prövar vänskapens möjlighet och begränsningar och även lever mycket i sin fantasi:
Anna-Lisa Wärlöfs Boken om Agnes, Maria Gripes böcker om Hugo och Josefin, Gunnel Lindes Den vita stenen, Margareta Strömstedts Majken och länsgrannen Frida Nilssons Hedvig berättar alla om Kerstins fantasifulla litterära syskon.

"Jag är den enda som inte är som alla andra”

Helena Hedlund är född 1978 och bor med sin familj i Dyltabruk, hon arbetar som skådespelare och manusförfattare på Teater Martin Mutter i Örebro.
Klassrumspjäsen Artikel 3 har visats för elever och vuxna i samarbete med RFSL. Där får vi gå på en klassåterträff där inget visar sig vara riktigt som vi minns och där de tre skådespelarna blottar revorna i sina självbilder; alla vet de: ”Jag är den enda som inte är som alla andra”. Utöver Artikel 3 har Teater Martin Mutter spelat nio pjäser med Helena Hedlund som manusförfattare.

Författarporträtt skrivet av Astrid Lindén

Senast uppdaterad: den 18 oktober 2023