Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Danskommuner - ny satsning för att stärka dansen

Veröffentlicht: 2021-04-08 10:02

Region Örebro län har utsett Askersund, Degerfors och Hällefors till danskommuner mellan 2021-2023. Satsningen innebär att de tre kommunerna får 100 000 kronor var per år för att gynna och stärka den professionella dansen.

Dansaren Jessica Andrenacci och bildmärket för utvecklingsprojektet Ansats

Jessica Andrenacci Foto: Håkan Larsson

– Jag hoppas att det här ska sätta igång idéer och förverkliga drömmar, säger Johanna Ström, utvecklingsledare för dans.

Att vara danskommun innebär en möjlighet att satsa extra på dans, med stöd från regionen. Det kan till exempel handla om att arrangera dansföreställningar och residens med syftet att fler ska få möjlighet att uppleva och utöva dans. Ett annat viktigt syfte är att gynna de lokalt aktiva danskonstnärerna.

Danskommunerna kommer förutom att presentera dans även samarbeta sinsemellan och utbyta erfarenheter och lärdomar.

Dansresidens i sommar

Hällefors har bjudit in Petricore movement till dansresidens sommaren 2021.

Fakta

Region Örebro län gör satsningen på danskommuner inom ramen för utvecklingsprojektet Ansats. Ansats drivs av Region Örebro län med stöd av Kulturrådet.

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Mittwoch, 15. Februar 2023