Kvalitet i yrkesutbildning - så jobba vi idag så jobbar vi imorgon
En av utmaningarna i Örebro län handlar om att elever ska vara anställningsbara efter avslutad utbildning. Svårigheter relaterade till denna utmaning är bla språkliga hinder för immigranter inom yrkesutbildningarna och deras förmåga att tillgodogöra sig kompetens för att bli anställningsbara.
För elever med funktionsnedsättningar är inlärningssvårigheter kopplade till deras nedsatta funktioner den huvudsakliga utmaningen. För båda dessa grupper inom yrkesutbildningarna kan utbildningsmetodiken förbättras för att tackla svårigheterna. Samverkan mellan skolor och företag i länet är av största vikt för att förbättra elevernas möjligheter till anställning.
Aktiviteterna i projektet bygger på det tydligt identifierade behovet av att fler elever har möjligheter till anställning och egen försörjning efter avslutad utbildning. Detta grundbehov ska stärkas genom åtgärder som med fördel genomförs inom ramen för internationellt samarbete där helt nya perspektiv och lärdomar kan extraheras. Åtgärderna är uppdelade i aktiviteter för fyra centrala deltagargrupper: rektorer, lärare och elever och elevassistenter.
Kompetensutveckling av rektorerna sker genom jobbskuggning av motsvarande skolledare. Detta leder till resonemang kring organisationsvinster, metodutvecklingsmodeller och ledarskapsfrågor.
Lärarna kompetensutvecklas via jobbskuggningen av metoder och arbetssätt genom att följa med och observera motsvarande lärare hos den mottagande organisationen.
Eleverna utför arbetslivspraktik och får därigenom testa praktiserandet av nya yrkeskategorier i nya miljöer och med nya typer av inlärningsmetoder. I samband med praktiken stärks elevernas kunskap om andra språk, kulturer, sociala mönster och en allmän kännedom om andra perspektiv av yrkesutbildning.
Övergripande projektmål
I dialog mellan utbildningsanordnare och representanter för region Örebro län har internationella samarbeten genom Erasmus+ identifierats som en framgångsfaktor i arbetet för anställningsbarhet. Tidigare EU-projekt har visat sig ha positiv effekt föratt stärka utbildningssektorn. Syftet med att inkludera länets skolor med yrkesutbildningar i "Vocational skills oftomorrow" (VST) är att påbörja ett långsiktigt internationellt samarbete för yrkesutbildningar i Örebro län.
Tidplan och budget
Tid: 31/12 2020 – 30/12 2023
Budget:88833 EUR
Finansiering: Erasmus+
Projektägare
Region Örebro län.
Projektaktörer
Projektet drivs av Region Örebro län
Kommuner som omfattas av projektet: Sydnärkes utbildningsförbund, Nora, Karlskoga, Kumla, Lindesberg, Hällefors, Örebro, Futura Soc Cons Bologna, Municipio de Lousada
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 3 oktober 2024