Skolresultaten i regionen har förbättrats
Initiativet till projektet ”Skolresultaten i hela regionen har förbättrats-att leda och styra en komplex organisation” togs av regionpolitiker, regionens kommunchefer och regiondirektören med avsikten att rikta ett tydligt fokus på att skapa en gemensam regional helhetsbild.
Genomförandet planerades tillsammans med representanter från region Örebro län, skolchefer samt Örebro universitet (RUC). Under processens gång har det skett ett lärande och ökad kännedom om varandras villkor, våra olika roller och ansvar samt styrning och ledning. Nu märks allt oftare att många gått från en tanke om ”skolans ansvar” till en tanke om ”vårt gemensamma ansvar”, även på tvären över organisatoriska gränser.
I avslutet av projektet genomfördes en dialogkonferens med kommuncheferna och skolcheferna som kunde konstatera att processen i projektet som helhet bidragit till det anses fortsatt viktigt jobba för att bredda samverkan, fördjupa kännedomen om varandras ambitioner och utmaningar samt att ytterligare befästa att det är många parter som kan bidra utifrån den egna funktionen och rådigheten.
Resultaten av projektet är en av många olika pusselbitar som behövs för att måluppfyllelsen ska kunna förbättras. Ett av de viktiga bidragen är den forskningsrapport (Nulägesanalys och vägen framåt för projektet ”Skolresultaten i regionen har förbättrats – att leda och styra en komplex organisation”[1]) som beställdes för att ta fram en gemensam regional nulägesbild och därigenom ge ett underlag till fortsatt gemensamt skolutvecklingsarbete – och underlag till en gemensam regional strategi.
Tillsammans har Partnerskapet för regional utveckling enats om målet att Stärka lokalt agerande och gemensamt lärande mellan olika samhällsaktörer för att barn och unga ska få bra förutsättningar att leva ett gott liv. En arena för detta är den Plattform för Kraftsamlingar som är förestående. Plattformens mål är att ge möjlighet att arbeta på ett processinriktat, systematiskt och strategiskt sätt när det är fråga om komplexa samhällsutmaningar.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 3 oktober 2024