Månadens författare december

Publicerad: 2021-12-02 09:18

Månadens författare är Håkan Nesser från Kumla.

Månadens författare december: Håkan Nesser, Kumla

Information från Kumla bibliotek

Tyvärr har  Håkan Nesser inte möjlighet att komma till Kumla under december, men ett författarmöte är inbokat till 22 mars, så då lyfter vi hans författarskap igen.

Under december händer följande på Kumla bibliotek:

• Utställning med Håkan Nessers alla böcker
  • Tävling – rösta fram din favoritbok av Håkan Nesser. Alla som deltar kan vinna Håkan Nessers senaste bok.
  • Eftersom Håkan Nessers författarskap till stor del utgörs av deckare och kriminalromaner, passar vi därför på att också ha deckartema på biblioteket: De bästa deckarna - nyutkommet och klassiker. Lär dig hitta dina egna favoriter. Det finns många olika sorters deckare numera: blodiga, polisromaner, action, psykologisk spänning, mysdeckare och andra.
  • 7 dec 18.30 är det föreläsning på temat deckare. Lotta Olsson, Dagens Nyheters deckarrecensent, guidar till de bästa brottsplatserna.

En litteraturvandring i 60-talets Kumla finns sedan tidigare och baseras på böckerna "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" och "Piccadilly Cirkus ligger inte i Kumla". Denna vandring kommer att erbjudas framåt våren då det är mer lockande att ge sig ut på en promenad.

Författarporträtt av Håkan Nesser

Var börjar man? Kanske med det första som dyker upp i minnet, och dyker det inte upp något gör man bäst i att inte börja alls.
Men nu ser jag faktiskt den där luddiga, fast så småningom tydligare, gamla bilden av skolgården i mitten av femtiotalet. Stavaskolan. (…) Sol och molntussad himmel, varmt i luften, om man inte ginge i skolan skulle man kunna gå barfota.

Det är Adalbert Hanzon som söker sin början när han vill berätta historien om Halvmördaren och om sin stora kärlek Andrea Altman. Stavaskolan, nuvarande Hagaskolan i Kumla, verkar vara berättelsens urscen för Håkan Nesser.

Det är på dess skolgård som Ewa Kaludis ställer ifrån sig Puchen i Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, han återvänder till den även i De ensamma, Himmel över London och Elva dagar i Berlin.
Håkan Nesser föddes 1950 och har flyttat runt en hel del efter barndomen i Kumla; han har bott i Uppsala, Märsta, New York och London, numera delar han sin tid mellan Gotland och Stockholm.

Han har haft stora framgångar med sina kriminalromaner, framför allt med Van Veeteren i den fiktiva staden Maardam och serien om Gunnar Barbarotti. När han inte skapat landskap och platser som Maardam och Kymlinge ger hans romaner ofta kärleksfulla bilder av hans skilda hemorter och andra gåtfulla miljöer.

I Levande och döda i Winsford (2013) är det hedlandskapet i sydvästra England som kryper under skinnet på läsaren. Maria Holinek drar sig undan i ett hus på heden med sin hund Castor.
Hon berättar om sitt liv och äktenskap, om hur hon har stängt en dörr till en gammal bunker. Men vad hände med den som var innanför dörren? Och är det hennes skuld, det förflutnas skuggor eller verkliga hot som förföljer henne?

Håkan Nesser har en förkärlek för historier som lämnar en hel del trådar oknutna, och för dubbelbottnade slut. Är vi tillbaka på skolgården vid Stavaskolan, bland retstickor och ordvrängare?

Eller hoppas han att läsaren ska lägga ihop pärmarna med en vag känsla av osäkerhet, en undran som håller oss kvar i romanens värld?

”Mina förfäder brukade jaga lejon i Afrika”

Det händer emellanåt att Håkan Nesser lämnar över berättarrösten till någon av huvudpersonerna i sina romaner. I Nortons filosofiska memoarer är det familjens rhodesian ridgeback som skildrar ett behagligt hundliv i familjen Nessers olika hem och deras närliggande parker som Kensington Gardens, Central Park eller ön Furliden utanför Gotlands kust.

Det är ett charmerande melankolisk och underhållande äreminne över hunden Norton, som lämnade jordelivet 2014 och dikterar memoarerna från hundarnas himmel.

Gå ut och gå med Nesser

På hemsidan https://www.visitkumla.se/media/1585/hakan-nesser-vandring.pdf finns en föredömlig stadsvandring genom Håkan Nessers Kumla. Utgångspunkten är Kumla torg, som skildras i Piccadilly Circus ligger inte i Kumla:

”Det var som vanligt torghandel på lördagsförmiddagen: en fiskbil, några blomsterstånd, några bondkärringar från Hackvad och Åbytorp med potatis och grönsaker. Ett par lotterier och en frikyrka som sålde gudvetvad.”

Där finns en karta med numrerade platser som placerar Nesser-citat i sin rätta miljö. Slingan, som bland annat passerar Sveas konditori och Nilsons cykel & sport, är ungefär fyra kilometer lång.

• Nesser, Håkan: Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö. Stockholm, Albert Bonniers förlag 1998.
  • -: Levande och döda i Winsford. Stockholm, Albert Bonniers förlag 2013.
  • -: Nortons filosofiska memoarer. Stockholm, Brombergs 2016.
  • -: Halvmördaren. Stockholm, Albert Bonniers förlag 2019.
  • Röster om Håkan Nesser. Red. Magnus Bergh. Stockholm, ABF 2005.
  • Alex författarlexikon www.alex.se

Författarporträtt skrivet av Astrid Lindén