Månadens författare juli

Publicerad: 2021-07-01 13:59

Månadens författare är AnnMarie Hellström, född 1940 och uppväxt i Hallsberg.

Månadens författare juli AnnMarie Hellström Hallsberg

Författarporträtt av AnneMarie Hellström

Du skriver så att jag längtar efter att få läsa din första bok.

Redan som fjortonåring hade AnneMarie Hellström klart för sig att hon skulle bli författare. Hennes lärare i folkskolan såg talangen och sådde ett livskraftigt frö. Man kan tycka att groningstiden var lång, först som femtioåring debuterade AnneMarie med Bergsmansgårdens Lina. Då hade hon samlat material hela livet.

Redan som barn hörde hon berättelser om forna tider; på mormors sommarpensionat i Åsbro, i spritkassan på Hallsbergs hotell och som skrivbiträde på järnvägen vässade hon sin blick för detaljer och iakttog arbetskamrater och gäster.

AnneMari Hellström började sitt skrivarliv som frilans på Länsposten, sedan har hon varit lokalredaktör för ÖrebroKuriren i Laxå, medarbetat i Radio Örebro och skrivit krönikor i Sydnärkenytt.

Debuten med den första boken om Lina kom 1990. Där får vi följa en femårings liv under ett år på 1880-talet. Det är på samma gång ett fint barnporträtt och en initierad skildring av ”bondens år”. Lina finns med i arbetet på gården. Annemarie Hellström förmedlar med lätt hand sina kunskaper.

Så småningom får vi följa Lina genom livet i ytterligare fyra böcker. Böckerna är lätta att läsa och lämpar sig för barn, men är också omtyckta av många vuxna, särskilt äldre talboksläsare på biblioteken.

AnneMarie Hellström levandegör framför allt kvinnors och flickors liv och tankar. Moster Vera och Maj-Britt utspelar sig i ett litet stationssamhälle under 1940-talets beredskapstid. Där får den svenska skamkulturen sina följder, då den unga Vera inte kan erkänna sin dotter som fötts efter en utomäktenskaplig förbindelse, ett tigande som får svåra konsekvenser för alla inblandade.

Det är den södra länsdelen AnneMarie Hellström är mest förtrogen med. Hon föddes 1940 och växte upp i Hallsberg. Miljöerna i hennes böcker är troget återgivna, och de är hämtade från hennes hemtrakter. Linas bergsmansgård ligger i Lerbäck och Moster Veras hotell är Stora hotellet i Hallsberg.

Ska du med framåt?

I Hallsberg går man framåt. ’Ska du med framåt’? Det var så vi sa när vi ringde till en kompis eller träffades ute på gatan. Då fanns det gott om butiker, både stora och små utefter hela Östra och Västra Storgatan.

I ”Och vart tog alla snygga killar vägen?” tar AnneMarie Hellström, med hjälp av några jämgamla väninnor, sig an sin egen ungdomstid. Där berättar hon om den första generationen tonåringar under femtio- och sextiotalens folkhemsbygge.

Flydda tider i Närke

Det har blivit 20 böcker från AnneMarie Hellströms penna genom åren. De flesta är romaner och barnböcker, men hon har även skrivit faktaböcker om 1800-talets jordbrukarliv och skildrat det moderna samhällets genombrott. Dessutom har hon varit en flitig föredragshållare på skolor, äldreboenden och hembygdsgårdar. Hon har även skrivit lustspel åt amatörteatern Svennevadsspelen.

• Hellström, AnneMarie: Bergsmansgårdens Lina. Örebro, Libris 1990.
    Följs av Storasyster Lina (1991), Lina vännen min (1993), Lina läsbarn (1994) och Lina i brytningstid (1996).
  • :- Moster Vera. Hallsberg, Arnémia 1997.
  • :- Året om på Källtorp. Örebro läns museum 2002.
  • :- Och vart tog alla snygga killar vägen? Hallsberg, Arémia förlag 2007.

Författarporträtt skrivet av Astrid Lindén

Senast uppdaterad: den 7 februari 2023