Universitetet lånar ut gratis elcyklar

Publicerad: 2021-08-25 11:28

Nu har anställda och studenter på Örebro universitet möjlighet att prova elcykel gratis i två veckor. Satsningen är ett samarbete med Örebro studentkår och Energikontorets EU-projekt Fossilfritt 2030 - Rena resan.

Två personer leder cyklar på campus Örebro

Målet är att de studenter och medarbetare som åker bil till universitetet ska få möjlighet att prova ett mer miljövänligt alternativ för resor. På grund av pandemin genomförs testet under hösten i mindre omfattning med två testperioder. Till våren planeras ytterligare sex testperioder.

Målet: få fler att resa hållbart

Den som vill prova elcykel redan i höst ska göra en intresseanmälan senast den 10 september. Satsningen sker i ett samarbete mellan Örebro universitet, Örebro studentkår och Energikontorets EU-projekt Fossilfritt 2030 - Rena resan.

– Universitetet har som mål att verka för att fler reser hållbart till och från arbete och studier. Vi vill hjälpa våra medarbetare och studenter att spara tid och kraft genom att de ställer bilen och provar en elcykel. Vi är fortfarande inne i en pandemi och mycket av verksamheten bedrivs delvis eller helt på distans. Men de som väljer att testa elcykel i höst kan ändå få en känsla för om det kan bli en ny resvana till campus, säger Louise Åhlman, verksamhetsutvecklare inom miljö och klimat vid Örebro universitet.

Ett smidigt transportmedel

Elcykeln kan vara ett alternativ för den som brukar välja bilen för att vägen känns för lång att cykla med en vanlig cykel. Med elassistans reglerar cyklisten hur stor hjälp cykeln ska ge och längre sträckor kan framföras på kortare tid. Genom att cykla sparar man pengar och får motion. Om färre reser med bil ökar trafiksäkerheten, bullret minskar, det blir färre skadliga partiklar i luften och minskade koldioxidutsläpp.

Senast uppdaterad: den 15 februari 2023