Betald praktik som ingenjör

Publicerad: 2022-09-29 10:16

För att skapa en hållbar framtid behövs innovativa lösningar. Ingenjörer spelar en nyckelroll i denna omställning, Trots att det är ett brett yrke med goda möjligheter till jobb tvekar många unga att välja en högre teknisk utbildning. Genom Tekniksprånget kan gymnasiestudenter testa ingenjörsyrkets möjligheter, skaffa sig referenser i branschen och en målbild för sina studier – samtidigt som de får betalt.

Tekniksprånget är ett nationellt praktikprogram som erbjuder gymnasiestudenter fyra månader betald praktik som ingenjör. Det är en unik chans att testa ingenjörsyrket innan vidareutbildning, ger en bra merit till CV:t och dessutom värdefulla kontakter i näringslivet. Ansökan sker mellan 16 oktober - 6 november för praktik till våren.

Tekniksprånget drivs av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien med syfte att inspirera fler unga att välja en ingenjörsutbildning. Majoriteten av de som söker är osäkra på vad en ingenjörsutbildning innebär, men efter praktiken vill 8 av 10 bli ingenjör – hälften av dem är kvinnor.

Läs mer om Tekniksprånget.

Senast uppdaterad: den 29 september 2022