Coronapandemin har tvingat många sektorer och branscher att ställa om sina verksamheter på olika sätt. Arbetet med att hjälpa och vägleda elever vidare på sin utbildningsresa har också satts på prov under pandemin. Personal som arbetar med yrkesvägledning har därför experimenterat med nya sätt att coacha och interagera med eleverna, främst genom digitala verktyg och metoder.
De utmaningar man då ställts inför har varit många och det fanns behov av både teoretisk kunskap och bästa praxis för att skapa väl fungerande och inkluderande digitala miljöer. Man vet också att den studie- och yrkesvägledning som bedrivs inte är jämlik och coronapandemin har synliggjort dessa brister ännu tydligare. För att komma till rätta med detta startade projektet Guidance. Projektet syftade till att göra digitala miljöer mer inkluderande när det handlar om att hjälpa och vägleda elever inför deras studie- och yrkesval.
Övergripande projektmål
· främja social integration och jämlikhet
· främja att fler ungdomar och studenter slutför sin utbildning och ökar deras möjligheter att få jobb
· främja att fler ungdomar och studenter gör väl genomtänkta studieval
· se en ökad upplevd hälsa och hopp för framtiden bland unga människor och studenter.
Tidplan och budget
Tid:
1 april 2021 - 31 mars 2023
Finansiering:
Projektmedel från Universitets- och högskolerådet (UHR).
Under hösten 2020 utlyste Universitets- och högskolerådet extra medel inom Erasmus+ programmet: Strategiskt partnerskap för att möta utmaningar i spåret av coronapandemin.
Projektägare
Region Örebro län
Projektaktörer
Region Örebro län var projektägare och projektledare Laila Berglund samordnade arbetet med parter från fem EU-länder.
Deltagande parter i projektet:
· Competence Sverige, Västerås
· Norrköping kommun
· Satakunta University of Applied Sciences, Finland
· Lousada kommun, Portugal
· Stebo, Belgium
· Kekava och Valmiera kommun, Lettland
Kontakter
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 20 januari 2025