Ungdomar utan fullständig gymnasieexamen riskerar att hamna i utanförskap. För individen kan studieavhopp eller studiemisslyckanden leda till långvarig arbetslöshet och hälsoproblem, och för samhället kan studieavhopp leda till ökade kostnader för bland annat försörjningsstöd och sjukvård.Andelen ungdomar i Östra Mellansverige som inte avslutade sin gymnasieutbildning med examen inom fyra år var 24 procent mellan åren 2004 och 2008. Variationer finns mellan kommuner och olika gymnasieprogram. Det är betydligt fler ungdomar som går på individuella och yrkesförberedande program som inte fullföljer utbildningen med en fullständig gymnasieexamen jämfört med ungdomar som går på studieförberedande program. I Örebro län finns en betydande andel unga kvinnor och män som inte fullföljer sin gymnasieutbildning. Närmare 900 ungdomar går ut gymnasiet utan examen i länet, varje år.
Resultat av projekt
Måluppfyllelsen i #jagmed är god, projektet #jagmed har gett fantastiska resultat. Nya framgångsrika metoder och arbetssätt har utvecklats och implementerats i trettio delprojekt i Östra Mellansverige varav sex delprojekt i Örebro län. I länet har sex delprojekt bidragit till att 265 ungdomar varav 119 flickor och 156 pojkar har fått direkt stöd och blivit motiverade till återgång till studier eller annan sysselsättning. 1360 ungdomar har indirekt berörts av projektet. Projektet har bidragit till att fler unga kvinnor och män blivit bättre rustade för ett framtida jobb fått en förbättrad hälsa och ökat sin framtidstro. Tack vare ett individcentrerat arbetssätt med ungdomen i centrum, samverkan, goda samtal och systematiskt arbete med rutiner och metoder på arbetsplatsen kan samtliga delprojekt med stolthet redovisa sina resultat.
- Karlskoga/Degerfors: 70 % av deltagarna är nu i studier eller arbete.
- Sydnärkes utbildningsförbund: Frånvaron sjönk från 50 % till 22 %.
- Ljusnarsbergs kommun: Nu samverkar vi – skola, socialtjänst och andra myndigheter – och har inte en enda hemmasittare.
- Lindesbergs kommun: Nya effektiva närvarorutiner.
- Kumla kommun: Den ogiltiga frånvaron har halverats.
- Kävesta och Fellingsbro folkhögskolor: Den generella frånvaron har minskat drastiskt i
Fellingsbro.
Med utgångpunkt i lärdomar och resultat från projekt #jagmed, forskning
och prioriteringar i den regionala utvecklingsstrategin, så är det fortsättningsvis viktigt att satsa på tidiga insatser, förebygga och arbeta systematiskt för att få ungdomar som redan har hoppat av skolan att komma tillbaka. Region Örebro län kommer sprida resultat och lärdomar från projektet under kommande år. Alla ungdomar behöver bli sedda, hörda och bekräftade.
Övergripande projektmål
Det övergripande målet för #jagmed är att öka andelen elever som slutar gymnasiet med fullständiga betyg. Under projekttiden kommer vi att studera övergångar mellan skolor och skolformer, arbeta med förebyggande åtgärder samt fortbildning, rådgivning och föreläsningar till berörd skol- och projektpersonal.
Tidplan och budget
Tidplan: 1 sept. 2015 – 31 dec. 2018
Budget: 1000 000kr
Projektägare
#jagmed är ett EU-projekt finansierat av Europeiska Socialfonden (ESF) som pågår i ett 30-tal kommuner i fem regioner i Mellansverige; Östergötland, Uppsala, Örebro, Västmanland och Sörmland.
Projektaktörer
Regional Utveckling i samarbete med ÖMS.
Did the content help you?
If you would like to send some feedback, you may do that
Thank you for your feedback!
Last updated: Friday, November 8, 2024