Kunskapslyft - barn och unga
Att höja utbildningsnivån, ta till vara allas kompetens samt möjliggöra för ett livslångt lärande är kärnfrågor för regional utveckling. Tillsammans med regionens kommuner, Örebro universitet och andra utbildningsaktörer utvecklar vi former och metoder för att alla människor ska få chansen att studera.
Kunskapslyft och utbildning är ett av de tio prioriterade områden i vår regionala utvecklingsstrategi. Målet med arbetet är att fler ungdomar ska fullfölja sin grundläggande utbildning med goda kunskapsresultat. Med det som utgångspunkt kan hen göra medvetna val som leder till fortsatt utveckling.
En god och fullföljd utbildning är en förutsättning för hög livskvalitet, arbetslivets kompetensförsörjning och för samhällets utveckling. Det gäller inte bara framtida möjligheter till arbete och inkomst. Utbildning utgör också en skyddsfaktor mot olika former av psykisk och fysisk ohälsa. En högre måluppfyllelse innebär bättre livschanser för individen både gällande nuvarande och framtida hälsa och livsvillkor. Avklarad utbildning är ofta en förutsättning för framtida försörjning. Att individen arbetar innebär också olika långsiktiga samhällsvinster.
Region Örebro län har i samverkan med de kommunala skolhuvudmännen för grund- och gymnasieskola arbetat fram samverkansdokumentet, Kunskapslyft barn och unga, med tillhörande aktivitetsplan.
Syftet med samverkansdokumentet är att, genom samverkan och samhandling, peka ut riktningen för ett långsiktigt förbättringsarbete. Arbetet är därigenom tänkt att bidra till förbättrade förutsättningar till ökat kunskapslyft.
Samverkansdokumentet ger också stöd i det strategiska arbetet med att driva och samordna utvecklingsfrågor som är gemensamma för skolhuvudmännen.
Regionalt utvecklingscentrum, RUC som bedrivs av Örebro universitet, är en viktig samverkanspart för genomförandet av aktiviteter kopplade till samverkansavtalet.
Läs mer om Regionalt utvecklingscentrum
Arbetet med att stärka förutsättningarna för att alla barn och unga, efter grundskolan och gymnasiet, ska kunna gå vidare till studier och arbete, är inte längre bara en fråga för skolan. Det är en fråga för samhällets alla aktörer. Frågan lyfts därför upp i andra regionala samverkansdokument och handlingsplaner.
Projekt skolresultaten
Initiativet till projektet ”Skolresultaten i hela regionen har förbättrats” togs av regionpolitiker, regionens kommunchefer och regiondirektören med avsikten att rikta ett tydligt fokus på att skapa en gemensam regional helhetsbild.
Genomförandet planerades tillsammans med representanter från region Örebro län, skolchefer samt Örebro universitet (RUC). Under processens gång har det skett ett lärande och ökad kännedom om varandras villkor, våra olika roller och ansvar samt styrning och ledning. Nu märks allt oftare att många gått från en tanke om ”skolans ansvar” till en tanke om ”vårt gemensamma ansvar”, även på tvären över organisatoriska gränser.
I avslutet av projektet genomfördes en dialogkonferens med kommuncheferna och skolcheferna som kunde konstatera att processen i projektet som helhet bidragit till det anses fortsatt viktigt jobba för att bredda samverkan, fördjupa kännedomen om varandras ambitioner och utmaningar samt att ytterligare befästa att det är många parter som kan bidra utifrån den egna funktionen och rådigheten.
Resultaten av projektet är en av många olika pusselbitar som behövs för att måluppfyllelsen ska kunna förbättras. Ett av de viktiga bidragen är den forskningsrapport (Nulägesanalys och vägen framåt för projektet ”Skolresultaten i regionen har förbättrats – att leda och styra en komplex organisation”[1]) som beställdes för att ta fram en gemensam regional nulägesbild och därigenom ge ett underlag till fortsatt gemensamt skolutvecklingsarbete – och underlag till en gemensam regional strategi.
Tillsammans har Partnerskapet för regional utveckling enats om målet att Stärka lokalt agerande och gemensamt lärande mellan olika samhällsaktörer för att barn och unga ska få bra förutsättningar att leva ett gott liv. En arena för detta är den Plattform för Kraftsamlingar som är förestående. Plattformens mål är att ge möjlighet att arbeta på ett processinriktat, systematiskt och strategiskt sätt när det är fråga om komplexa samhällsutmaningar.
Vi ses på plattformen för Kraftsamling Barn och unga!
Did the content help you?
If you would like to send some feedback, you may do that
Thank you for your feedback!
Last updated: Wednesday, January 15, 2025